Cordeo interview Marketing tribune

Marketing tribune interviewt Cyril Reijnen van Cordeo! Hieronder kunt u het interview lezen.

 

Cordeo, actief in Brand Resources Management, biedt organisaties met in the cloud-oplossing BrandSpot, één geïntegreerd platform dat alle functionaliteit biedt om merkuitingen te creëren, beheren, bestellen en on- en offline uit te serveren via verschillende mediakanalen. Wij spreken Cyril Reijnen, Managing Director van Cordeo.

 

Dag Cyril, gefeliciteerd met de lancering, goed begin van het jaar! Hoe is het met je?

Prima, dankjewel. We zijn het jaar inderdaad goed begonnen. De lancering van BrandSpot en de daarbij behorende nieuwe website is weer een mijlpaal in ons bestaan. De reacties van onze opdrachtgevers en de markt zijn positief. We kijken dus met het volste vertrouwen naar de toekomst.

Wie is Cordeo, wat doen jullie? Waar zitten jullie?

Cordeo bestaat al bijna 15 jaar en we zijn gevestigd in Zwolle. We werken voor prachtige nationale en internationale merken en organisaties. Misschien zijn we wel wat te bescheiden geweest om dit uitgebreid met de wereld te delen, maar dat zit in onze natuur en werkwijze. Goed je werk doen op een praktische wijze binnen een hechte samenwerking met onze opdrachtgevers. Met de lancering van BrandSpot en onze nieuwe website geven we dus tevens een extra impuls aan onze eigen bekendheid.

We zijn actief in het specialisme Brand Resource Management. In de praktijk komt het er op neer dat wij met BrandSpot onze opdrachtgevers in staat stellen om hun mensen en middelen efficiënter in te zetten bij het creëren, beheren, bestellen en on- en offline uitserveren van hun merkuitingen. Niet alleen om besparingen te realiseren, doorlooptijden te verkorten of een consistente toepassing van de huisstijl te garanderen. Maar vooral om meer tijd te kunnen besteden aan de inhoud en relevantie van de boodschap, de effectiviteit van de uitingen en aan, misschien wel het belangrijkste, hun klanten en kansen in de markt. Er gaat namelijk ongemerkt veel tijd, capaciteit en budget verloren aan in- en externe operationele marketing en communicatieactiviteiten die in verhouding weinig waarde toevoegen.

Wat is BrandSpot, wat doet Brandspot? Vertel alles!

BrandSpot is de optelsom van 14 jaar ervaring in ons vakgebied. Een in the cloud-platform, geheel door onszelf ontwikkeld, waarbij de gebruiker centraal staat. Hoogwaardige maar zeer gebruiksvriendelijke technologie om snel en eenvoudig marketingcommunicatie-uitingen te creëren, te wijzigen, te beheren, te bestellen en on- en offline uit te serveren is een goede samenvatting. Van brochures, productsheets, webbanners, direct marketing campagnes tot het plaatsen van posts op social media. Alles in één platform via zes te selecteren praktische modules. Geautomatiseerde workflows bieden grip op inhoud, voortgang en budget waarbij managementinformatie inzicht geeft in het gebruik en de performance van het platform.

De vraag en situatie van de klant staat centraal. Klein beginnen en daarna het platform laten groeien op basis van het succes en rendement is in de dagelijkse praktijk een succesvolle benadering. Opdrachtgevers kunnen bijvoorbeeld beginnen met de Library, een digital asset manager, om allerlei merkgerelateerde bestanden zoals beelden, video’s, logo’s en MarCom uitingen op te slaan, te beheren en te delen. Bijvoorbeeld met collega’s of met je eigen netwerk via Facebook of Linkedin. Daarna kunnen ze het platform uitbreiden met de functionaliteit om in eigen beheer zowel basic als meer complexe MarCom uitingen te creëren met de module Studio. Het gebruik van dynamische sjablonen, die ook met onze software gemaakt worden en waar een correcte toepassing van de huisstijl is geautomatiseerd, maakt dit mogelijk en makkelijk. Goedgekeurde uitingen kunnen via de module WebShop besteld worden door de diverse gebruikersgroepen binnen hun organisatie bij hun eigen leveranciersnetwerk.

Ook is het mogelijk om binnen BrandSpot direct marketing campagnes uit te voeren. Via het platform per e-mail, sms of gewone post een specifieke doelgroep activeren met op maat gemaakte communicatie-uiting die in BrandSpot is gecreëerd. Eventueel geheel gepersonaliseerd.

Wie wat mag doen binnen het platform en de workflows hangt af van de rechten en rollen die vooraf aan de gebruiker worden toegekend. Uiteraard trainen wij de gebruikers en de beheerders van het platform zodat ze in principe geheel zelfstandig het platform operationeel kunnen houden binnen een SaaS benadering.

Welke resultaten kunnen organisaties met de tool behalen?

Elke organisatie is uiteraard anders, maar de hele keten van ontwerp tot productie en het uitserveren van marketingcommunicatie-uitingen is grotendeels identiek. Daarom hebben wij bewust gekozen voor standaardisatie en gebruiken organisaties in verschillende segmenten BrandSpot. Voordeel is ook dat alle organisaties meeliften op de continue doorontwikkeling van het platform en de zekerheid hebben niet geconfronteerd te worden met hoge ontwikkelkosten of instabiele software. En zoals ik net al zei, de situatie en behoefte van de klant is altijd ons vertrekpunt.

De resultaten zijn divers. BrandSpot resulteert in gemak, grip en inzicht. De eenheid in uitstraling neemt toe, doorlooptijden verkorten en kosten dalen significant omdat veel werkzaamheden worden geautomatiseerd. Ook de afhankelijkheid van derde partijen daalt evenals de daarbij behorende kosten. Een opdrachtgever verwoordde het laatst heel treffend: “We kunnen meer doen met een hogere kwaliteit en met hetzelfde budget, we werken beter samen en we kunnen sneller inspelen op actuele ontwikkelingen en kansen. Van complexiteit naar smooth sailing!”

Eigenlijk moet iedereen aan BrandSpot dus! Welke organisaties gebruiken het platform al?

Dat zou je wel denken. BrandSpot biedt veel voordelen en de terugverdientijd is extreem laag. Maar een oplossing als de onze moet wel omarmd worden door de organisatie. Software over de schutting gooien werk niet in de praktijk.

BrandSpot wordt gebruikt door verschillende organisaties. Door internationale organisaties met wereldwijd vele vestigingen en een complex productenpakket, zoals Infor en MSD Animal Health. Door veel Universiteiten en Hogescholen die hun studentenvoorlichtingsmaterialen met BrandSpot beheren, onder andere de Hogeschool Utrecht, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Maastricht University. En ook door bijvoorbeeld de vele vrijwilligers van het Rode Kruis, door La Place om veel verschillende prijskaartjes voor de vestigingen te genereren en door de Staatsloterij om automatisch trekkingslijsten via BrandSpot op te maken.

Je beschrijft het als een logische stap van ‘printing on demand’ naar ‘creating on demand’. Wat bedoel je met deze ontwikkeling? En hoe zal dit zich nog verder ontwikkelen?

Ik bedoel hiermee twee aspecten. De functionaliteit die wij de gebruiker bieden bij de creatie van marketinguitingen is fors toegenomen de afgelopen jaren. Dus niet meer een statische opmaak en layout binnen een sjabloon maar flexibiliteit bieden waarbij de consistente toepassing van de huisstijl gegarandeerd blijft. Flexibiliteit in te selecteren layouts van de pagina, toe te passen kleuren, tekst- en beeldposities die wel of niet benut kunnen worden, snel het aantal pagina’s selecteren en teksten door laten lopen op de volgende pagina zijn enkele voorbeelden hiervan.

‘Creating on demand’ zegt ook iets over de snelheid die het platform biedt door met de juiste uiting op het juiste moment en via het juiste kanaal in te spelen op kansen en ontwikkelingen. On-the-spot. BrandSpot.

Wat is het laatste nieuws?

We werken momentaal hard aan een oplossing waarbij de bezoeker van een website op basis van zijn individuele informatiebehoefte zelf bepaalt over welke onderwerpen hij geïnformeerd wil worden. Neem bijvoorbeeld een scholier die wil gaan studeren: die kan online de onderwerpen (content) selecteren die hij belangrijk vindt maken en ontvangt direct per mail een gepersonaliseerde brochure met exact die informatie de relevant voor hem is. En eventueel binnen 24 uur een geprint exemplaar voor het thuisfront. Dus geen standaard brochure met veel informatie die voor hem niet relevant is. Tevens worden na toestemming persoonlijke data vastgelegd zodat de onderwijsorganisatie een relatie met de scholier kan gaan bouwen (CRM).

Terug naar nieuws