Een brand portal voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur

Het Jeugdsportfonds en het Jeugdcultuurfonds zijn, na jaren van intensieve samenwerking, gefuseerd tot Jeugdfonds Sport & Cultuur. Het fonds maakt het mogelijk dat kinderen en jongeren uit gezinnen met weinig geld, toch lid kunnen worden van een sportclub of lessen op kunst- en cultuurgebied kunnen volgen. Voor die kinderen betaalt het fonds de contributie of het lesgeld en in bepaalde gevallen de benodigde attributen. Dat is hard nodig want in Nederland groeien ruim 378.000 kinderen op in een gezin dat rond moeten komen van een bestaansminimum, dat is maar liefst 1 op de 9 kinderen.

Het Jeugdfonds Sport & Cultuur heeft 60 stedelijke en provinciale fondsen door heel Nederland. Deze lokale fondsen werken nauw samen met zo’n 250 gemeenten en 8.000 intermediairs die de aanvragen voor de kinderen doen. Het landelijk bureau, gevestigd in Amsterdam, adviseert en ondersteunt de stedelijke en provinciale fondsen op vele gebieden waaronder communicatie. Naast een nieuwe naam, is ook een gezamenlijke visuele identiteit ontwikkelt door Studio Dumbar. Dat betekent voor de stedelijke en provinciale fondsen een compleet nieuwe look en feel van hun lokale communicatie uitingen.

Een tool om stedelijke en provinciale fondsen te ondersteunen

Alhoewel de stedelijke en provinciale fondsen veel overeenkomsten hebben, zijn er ook verschillen. Zo zijn in sommige gemeenten niet beiden fondsen actief. Dat betekent dat een lokaal fonds opereert onder bijvoorbeeld de naam Jeugdfonds Sport en niet Jeugdfonds Sport & Cultuur.

In de Studio, de creatieapplicatie van BrandSpot, kan een fonds nieuwe uitingen maken op basis van dynamische sjablonen. Hier kan worden gekozen uit verschillende logo’s zoals ‘Jeugdfonds Sport & Cultuur’ of ‘Jeugdfonds Sport’. Daarnaast kan men kiezen uit verschillende kleurencombinaties en zelf bepalen welke foto’s gebruikt worden in hun communicatiemiddelen. Op deze wijze kunnen lokale fondsen een eigen identiteit (binnen de huisstijlrichtlijnen) aan posters, folders, flyers, rolbanieren of factsheets geven. De nieuwe documenten komen direct in de Library terecht, de beeldbank van BrandSpot, en kunnen rechtstreeks besteld worden in de WebShop.

Speciale wizards voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur

Naast het creëren van communicatiematerialen met de Studio, kunnen er ook kant en klare standaard materialen direct besteld worden. Voor deze materialen zijn snelkoppelingen naar de WebShop aangemaakt. Zo zijn diverse materialen zoals briefpapier, standaard folders en posters, promotieartikelen en een magazine nog sneller bij de hand.

Andere standaard communicatiematerialen waarbij een aantal variabelen aan te pas komen, zijn via speciale wizards in simpele stappen aan te maken. Dit geldt voor bijvoorbeeld visitekaartjes en adresstickers.

Ankie van der Spank, Senior Communicatie Adviseur van Jeugdfonds Sport & Cultuur, merkt dat BrandSpot zeer positief wordt ervaren: “Met BrandSpot faciliteren we stedelijke en provinciale fondsen om op een eenvoudige manier communicatiematerialen te produceren zodat zij zo effectief mogelijk hun doelgroepen kunnen benaderen, waarbij we tevens een herkenbare uitstraling van het Jeugdfonds Sport & Cultuur waarborgen. We zijn heel blij met deze oplossing.”

Wij verheugen ons op een fijne samenwerking met Jeugdfonds Sport & Cultuur!

Terug naar nieuws