SGP en ChristenUnie zetten flexibele sjablonen voor gemeenteraadsverkiezingen in

Dat politiek gepaard gaat met campagnematerialen is meer dan logisch. Niets vergt meer creatie van promotiematerialen dan een verkiezingscampagne. Er moeten vele posters worden gedrukt en flyers, banners en ansichtkaarten worden aangemaakt.

Al sinds 2013 gebruikt SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij) BrandSpot om dit op een snelle en makkelijke manier mogelijk te maken. In de Library slaat de SGP allerlei beeldmaterialen op zoals logo’s en foto’s, die vervolgens in de Studio kunnen worden gebruikt om campagnematerialen te maken. In de Studio staan vooraf opgemaakte sjablonen waarin een SGP-lid de gewenste foto kan invoegen. De tekstblokken kunnen worden gevuld met de gewenste informatie. Op die manier wordt iedere flyer bijvoorbeeld automatisch voorzien van een logo en het goede lettertype. Dankzij de WebShop kunnen alle materialen direct vanuit de brand portal besteld worden bij de drukker.

Voor landelijke campagnes is dit de algemene workflow. Alles wordt op één online locatie beheerd (BrandSpot). Maar wat gebeurt er bij plaatselijke campagnes, waarbij iedere gemeente nog lokaal-specifieke informatie kwijt wil in hun campagnematerialen?

Centraal beheer voor decentraal gebruik: sjablonen voor gemeenteraadsverkiezingen

In maart 2018 worden in 388 Nederlandse gemeentes gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Dit betekent dat er veel verschillende materialen moeten worden gemaakt: op iedere spandoek moet bijvoorbeeld een andere plaatsnaam worden gedrukt en de verkiezingsposters laten per gemeente andere lijsttrekkers zien.

Vaak beschikken politieke partijen wel over een beeldbank, een online opslagplaats voor alle afbeeldingen en documenten, maar daar houdt vaak het overzicht al op. Het zelfstandig creëren van materialen wordt niet gefaciliteerd met als gevolg dat de partijleden zelf gaan ‘knutselen’ en bij de plaatselijke printer de materialen laten drukken. Daarbij is het onmogelijk om controle te behouden over de kwaliteit en het correct toepassen van de huisstijl.

Met een brand management oplossing zoals BrandSpot is er overzicht over het gehele proces. Van creatie tot printer tot en met een snelle levering bij de besteller.

Eén sjabloon die doet wat het moet doen

Voor de SGP heeft Cordeo speciale sjablonen gerealiseerd waarbij selectieve delen wel en niet kunnen worden aangepast. De BrandSpot-gebruiker zoekt het sjabloon voor het type materiaal wat hij/zij wil produceren in de Studio. Door op het sjabloon te klikken komt hij/zij automatisch in de Editor terecht en kan alleen tekstblokken en beeldvakken wijzigen die bedoeld zijn voor het communiceren van de lokale thema’s en lijsttrekkers. In een handomdraai beschikt iedere gemeente over professionele communicatie middelen met de juiste boodschap.

In sommige gemeenten zijn de SGP en de ChristenUnie een samenwerking aangegaan. Daardoor zijn sjablonen ontwikkeld voor campagnematerialen in een gezamenlijk SGP-CU stijl. Zo kunnen de lokale SGP-afdelingen, en in sommige gemeenten dus in samenwerking met de ChristenUnie, op lokaal niveau de volgende specifieke uitingen maken:

  • Posters in vele formaten
  • Flyers
  • Brochures met een variabel aantal pagina’s
  • Spandoeken
  • Rollup banners
  • Ansichtkaarten
  • Deurhangers
  • Kwartetspellen

Voor de SGP betekent dit meer rust, meer aandacht voor de inhoud, grip op de visuele uitstraling en besparing in opmaakkosten. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Terug naar nieuws