Cordeo, het begin: terug naar 2001

Toen Willem Stalknecht en Cyril Reijnen eind jaren negentig een zakenreis naar het buitenland moesten maken voor het bedrijf waar zij beiden werkten, hadden zij nooit verwacht dat zij in 2016 het lustrum zouden mogen vieren van hun eigen bedrijf. En toch is het al zover: Cordeo bestaat al 15 jaar!

Meer dan 15 jaar geleden werden de eerste ideeën geschetst vanuit een wegrestaurant in Duitsland. Willem’s achtergrond in mechanical engineering en ICT in combinatie met Cyril’s achtergrond in marketing en communicatie, maakte dat een doodgewone lunch een broedplaats werd voor inspiratie.

Waar ging deze uitwisseling van ideeën over? Rond de milleniumwisseling waren er natuurlijk hele andere factoren die speelden dan nu. ‘In the cloud’ oplossingen stonden in de kinderschoenen: in maart 2001 waren er nog maar 458 miljoen internetgebruikers ter wereld (ong. 7,6% van de wereldbevolking). Ook waren de behoeftes binnen de marketingwereld heel anders dan vandaag.

Het idee om Cordeo op te richten vloeide vooral voort uit een systematisch probleem waarmee de marketingbranche mee leek te zitten. De traditionele manier van produceren en distribueren van marketing materialen leek veel dynamische bedrijven in de weg te staan. Bedrijven produceerden grote voorraden drukwerk waarvan vaak ruim 75% verouderd bleek. Off set productie en het aanleggen van voorraden aan marketing materialen was vooral voor bedrijven met voortdurende veranderingen in het productenpakket ontzettend omslachtig. Internationale bedrijven hadden daarnaast ook nog te maken met materialen die in veel verschillende talen moesten worden vertaald.

Met Cordeo hoopten Cyril en Willem een oplossing te kunnen bieden. Toen zij Cordeo in 2001 vanuit de huiskamer begonnen, was de focus dus geheel gericht op printing. Zij bedachten het publish-on-demand concept: hoe stel je het moment van publiceren zo lang mogelijk uit en produceer je alleen de hoeveelheid documenten die je direct nodig hebt?

XLdoc, voorloper van de huidige brand portal BrandSpot, was de eerste software die als oplossing werd ontwikkeld. Door opmaak te automatiseren en alleen documenten via short-run digital print te produceren die in de oplage nodig waren, kon Cordeo zorgen voor een snellere time to market en relevante documenten met actuele informatie.

In 2016 is Cordeo nog steeds actueel in de markt: met meer dan 3,4 miljard internet gebruikers en de snelle opkomst van sociale media en e-mail heeft Cordeo haar focus geleidelijk aan veranderd. Van een oplossing vooral gericht op online creatie voor drukwerk, heeft Cordeo nu een complete oplossing waarmee boodschappen via vele kanalen kunnen worden uitgeserveerd. Met BrandSpot biedt Cordeo een volledig geïntegreerde, multichannel-oplossing noemen waarmee de mogelijkheden oneindig zijn!

Terug naar nieuws